Poznaj naszą drogę od pomysłu do koncertu
Zanim usłyszą Państwo pierwsze dźwięki kolejnego naszego koncertu, musimy wykonać szereg niezwiązanych bezpośrednio z przygotowaniem dzieł prac, które jednak są niezbędne, by zrealizować wydarzenie artystyczne.
W przeciwieństwie do orkiestr filharmonicznych czy operowych, jako organizacja pozarządowa nie mamy swojej siedziby. Dlatego najpierw poszukujemy odpowiedniego miejsca na koncert i partnera – instytucji lub festiwalu. Równocześnie trzeba zaprogramować cały koncert, przesłuchać utwory, sprawdzić związane z nimi wymagania: skład, konieczne instrumentarium, dodatkową infrastrukturę techniczną. To także moment na przyjrzenie się budżetowi…
Musimy znaleźć źródła finansowania koncertu, gdyż wpływy z biletów nie są w stanie pokryć wszystkich kosztów. Wiąże się to z poszukiwaniem odpowiednich programów dotacyjnych oraz ewentualnych sponsorów i mecenasów.
Kolejny etap to przygotowanie i napisanie wniosków do programów dotacyjnych, ofert sponsoringowych czy też listów z propozycją współpracy.
Gdy te wszystkie sprawy mamy już szczęśliwie za sobą, możemy rozpocząć przygotowania do realizacji wydarzenia. Zamawiamy w wydawnictwie materiały nutowe do utworów, podpisujemy licencje na ich wykonie i przekazujemy je muzykom do przygotowania. Potem organizujemy miejsce i czas na próby oraz potwierdzamy dostępność wszystkich muzyków. Konieczne jest też przygotowanie materiałów do promocji wydarzenia: opis utworów, napisanie tekstów do social mediów, nagranie filmów promocyjnych: rolek, wywiadów, zaproszeń oraz dopilnowanie i zatwierdzenie obecności logotypów wraz z adnotacjami na wszystkich drukach związanych z wydarzeniem. Jeśli w koncercie biorą udział soliści lub kompozytorzy spoza naszego regionu lub koncert odbywa się gdzieś dalej, trzeba zająć się zorganizowaniem podróży i noclegu.
Trzeba też wynegocjować, przygotować i podpisać umowy ze wszystkimi wykonawcami i realizatorami.
Zanim dojdzie do koncertu należy jeszcze stworzyć ridery techniczne i stage plany dla obsługi estrady, techników i realizatorów, aby nic nie zakłóciło samego wydarzenia.
Czas prób z utworami współczesnymi rządzi się własnymi prawami. Mimo starannego przemyślenia kwestii technicznych pojawiają się mniejsze i większe problemy, które muszą być na bieżąco rozwiązywane, bo nie były widoczne na etapie projektowania.
I wreszcie mamy dzień koncertu – punkt kulminacyjny projektu. Ale nie jego finał, bo nazajutrz po wydarzeniu trzeba: zebrać i odesłać do wydawcy materiały wykonawcze, napisać sprawozdania dla donatorów, opisać dokumenty księgowe, rozliczyć wydarzenie, zapłacić faktury i umowy oraz odprowadzić podatki, podziękować partnerom, donatorom, sponsorom i zarchiwizować materiały promocyjne.
Cały proces trwa czasem kilka miesięcy i są to setki przepracowanych godzin, które w tradycyjnej instytucji kultury – w zależności od wielkości – są wykonywane przez personel specjalistów liczący od kilku do kilkudziesięciu osób. Organizacje pozarządowe muszą szukać innych sposobów na zarządzanie wszystkimi pozaartystycznymi pracami. Jak więc sobie z tym radzimy?
Po kilku latach funkcjonowania część muzyków staje się specjalistami od: projektowania wydarzeń, pisania wniosków o dotacje, zarządzania projektami, fundraisingiem, reklamą, promocją, finansami, zdobywa wiedzę z zakresu prawa podatkowego, autorskiego i cywilnego. Pozostaje zatem tylko kwestia znalezienia środków na opłacenie godzin spędzonych nad tymi wszystkimi zagadnieniami.
Dotacje zwykle nie pokrywają całości budżetu i często wymagają zdobycia wkładu własnego do projektu. Grantodawcy zezwalają zwykle na przeznaczenie jedynie niewielkiego procenta dotacji na koszty administrowania projektem, a czasem wręcz nie zezwalają na ich pokrycie z dotacji. Zatem pozostają jedynie środki od sponsorów i filantropów, którzy przekazują jednorazowo lub regularnie wpłaty na rzecz organizacji.
Każda kwota, nawet najmniejsza, którą jako OMN otrzymujemy od darczyńców jest dla nas ogromnym wsparciem, motywacją do dalszego rozwoju, a przede wszystkim sposobem na dalsze dzielenie się ze słuchaczami miłością do muzyki współczesnej!
Aby móc dalej działać potrzebujemy właśnie Ciebie!
- wesprzyj nas w sposób tradycyjny za pośrednictwem przelewu bankowego. Wpłać wybraną kwotę na podany numer konta wpisując jako tytuł wpłaty: "Darowizna na cele statutowe OMN"
-
Jeśli chcialbys wpłacic darowiznę na konkretne wydarzenie zapoznaj sie z naszymi aktualnymi projektami i wybierz to, co Ci najbardziej odpowiada.
Dane do przelewu:
Orkiestra Muzyki Nowej
Bank: BNP Paribas S.A.nr konta: PL 28 2030 0045 1110 0000 0266 5840 (konto złotówkowe)lubBank: BNP Paribas S.A SWIFT code: PPABPLPKXXnumer konta: PL 76 2030 0045 3110 0000 0035 1630 (konto walutowe w euro)Tytuł wpłaty: Darowizna na cele statutowe OMN