OMN jest najstarszym polskim zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki współczesnej, od ponad dwudziestu lat prowadzącym nieprzerwanie intensywną działalność artystyczną.
Na przestrzeni tego czasu w wielu polskich ośrodkach muzycznych powstawały podobne grupy, które po obiecujących początkach wytracały dynamikę rozwoju, a z czasem zawieszały działalność lub po prostu przestawały istnieć.
Działalność artystyczna w obszarze muzyki współczesnej to jedna z najtrudniejszych form funkcjonowania na rynku muzycznym. Zespoły specjalizujące się w muzyce współczesnej nie są na ogół etatowymi instytucjami posiadającymi stały budżet i odpowiednie zasoby kadrowe. Najczęściej funkcjonują jako organizacje pozarzadowe lub jako grupy współpracujące z tego typu organizacjami bądź instytucjami kulturalnymi.
Tymczasem przygotowywanie i wykonywanie koncertów z muzyką współczesną rodzi wiele specyficznych problemów, z którymi w niewielkim stopniu stykają się zespoły grające repertuar wcześniejszych epok.
Partytury z muzyką najnowszą często wymagają nie tylko wysokich umiejętności wykonawczych ale również otwarcia i gotowości na ciągłe uczenie się nowych technik gry, które wykraczają poza zakres tego czego instrumentaliści uczą się w tradycyjnym systemie kształcenia muzyków. Współczesne notacje często wymagają znalezienia rozwiązań różnorodnych problemów wykonawczych, które pojawiają się w najnowszych partyturach.
Każdy koncert muzyki współczesnej to dla zespołu muzyki nowej osobny projekt organizacyjno-logistyczny do którego trzeba zdobyć materiały nutowe, opłacić licencje, znaleźć miejsce na próby z dostępem do bogatego instrumentarium perkusyjnego, fortepianu, harfy i nagłośnienia, rozwiązać problemy z harmonogramem prób pasującym wszystkim muzykom, z których większość uczy lub pracuje w innych orkiestrach, zaprosić solistę i zorganizować jego pobyt na czas prób, przygotować dokumentację finansową itp.
Do tego dochodzi cały szereg problemów związanych z pozyskaniem publiczności i utrzymaniem jej zainteresowania ofertą koncertową, praca nad utrzymywaniem dobrych kontaktów z przerdstawicielami środowisk opiniotwórczych, mediów, osób mających naczący wpływ na rozwój kultury itp.
Stąd też zespoły muzyki współczesnej, aby się mogły rozwijać muszą być wewnętrznie dobrze zorganizowane oraz aktywnie pozyskiwać środki finansowe na realizację swoich projektów. Ilość koniecznej do wykonania w zespole muzyki współczesnej pracy w pewnym momencie zaczyna ograniczać jej zdolność do rozwoju w zakresie promocji, eksportu, pozyskiwania nowych możliwości funkcjonowania na rynku muzycznym.
Zapraszamy do dyskusji o problemach hamujących rozwój zespołów muzyki nowej, wymiany doświadczeń, poszukiwania rozwiązań i podejmowanae wspólnych działań wspierających rozwój muzyki współczesnej.