20.09.2017 / środa, godz. 19:30
Ashot Sarkissjan - skrzypce
Michele Marelli - klarnet
Joanna Freszel - sopran
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ / Szymon Bywalec, dyrygent
program:
BAIRD / HENDRICH / KWIECIŃSKI / VAN DER AA / SAUNDERS
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
__________________________
11.11.2017 / sobota, godz. 19:00
Ashot Sarkissjan - skrzypce
Ivan Buffa - fortepian
Diana Buffa - fortepian
Joanna Freszel - sopran
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ / Szymon Bywalec, dyrygent
program:
MANTOVANI / SOJAK-SUBOTIĆ / KWIECIŃSKI / SAUNDERS
Dvorana Concert Hall (Academy of Performing Arts)
––––––––––––––––––––––––––
19.11.2017 / niedziela, godz. 18:00
Ashot Sarkissjan- skrzypce
Łucja Szablewska - sopran
Andrzej Marusiak - tenor
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ / Szymon Bywalec, dyrygent
program:
GRUCKA / KWIECIŃSKI / MURAIL
Sala kameralna Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach
o utworze
Kiedyś jeden z muzyków powiedział mi, że wykonując mój utwór, czuł się, jakby grał w grę zręcznościową na konsoli: ciągle nowe, ale ciągle nieregularnie powtarzające się gesty, chwyty, szybkie zmiany nacisku i dynamiki, nowe metrum co takt... Przypomniało mi to oryginalną grę Super Mario Bros., której połamana rytmika i uproszczona melodyka stały się inspiracją do całej rodziny utworów; traktuję je także jako chwilę oddechu i zabawy pomiędzy większymi formami. W krajobrazie Super Mario Bros. bardzo ważnym elementem są rury, poprzez które porusza się główny bohater - hydraulik. W super [P|PE(s)] postanowiłem wprowadzić do zespołu pipes, czyli rury, w formie bum-bum rurek. Są one dalekimi echami klasycznych instrumentów dętych, a ich konkretne stroje ułatwiają integrację; jednocześnie flety grają bez główek, a klarnety bez ustników. W ostatnim czasie oprócz reinterpretacji barokowych interesuje mnie szczególnie zjawisko nazywane przeze mnie harmonią fantomową (phantom harmony) - za medycznym terminem opisującym doznania po amputacji w nieistniejącej już kończynie, takie jak ból, drganie czy nawet wrażenie dotykania przedmiotów. Zadęcie w instrumenty dęte drewniane czy bum-bum rurki, podobnie jak flażolety na fortepianie czy smyczkach kreują wrażenie określonych wysokości dźwięku i związane z nimi harmonie, lecz nigdy nie jest to prosta aluzja czy nawet dekonstrukcja dur-moll, ale tylko jej dalekie echo. [P|PE(s)] traktuję jako oznaczenie rodziny spokrewnionych ludycznych utworów, których protoplastą jest kwartet smyczkowy [P|PE(s)] napisany dla wspaniałego Lutosławski Quartet. Po nim nastąpił minikoncert czy koncert kieszonkowy na skrzypce i mały zespół super [P|PE(s)] DEMO, napisany na zamówienie Radio France, z którego wyrósł bezpośrednio utwór super [P|PE(s)]. Szereg rytmicznych i lekkich preludiów stanowi kolejne poziomy tej samej gry, w której wciąż powtarzają się (choć nigdy dosłownie!) pewne zręcznościowe figury, prowadząc do części zasadniczej, która je komentuje i kontekstuje. Czy to master level osiągany po przejściu całego świata lub wpisaniu specjalnego kodu, czy przejście za kulisy gry - odpowiedzi na te pytania pozostawiam słuchaczom.
super [P|PE(s)] został napisany na zamówienie Orkiestry Muzyki Nowej, a dedykowany jest mojemu drogiemu przyjacielowi Ashotowi.
Andrzej Kwieciński
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca