KPO dla kultury
Intensyfikacja działań koncertowych, która wystąpiła w ostatnim kwartale 2024 roku to efekt realizacji wydarzeń wchodzących w skład dwóch projektów, które otrzymały dofinansowanie z programu „KPO dla kultury”.
Jednym z głównych celów tego programu jest stymulowanie rozwoju instytucji w oparciu o nowe technologie oraz budowanie odporności sektora kultury na różnego rodzaju kryzysy.
Obydwa projekty przygotowane przez OMN realizują te założenia i uzupełniają się wzajemnie.
Pierwszy z nich zatytułowany „Mocne fundamenty stabilnego rozwoju OMN” związany jest z podstawową potrzebą zespołu, jaką jest zdolność do stałego pozyskiwania środków finansowych pozwalających zachować ciągłość działań artystycznych.
W ramach tego projektu przeprowadziliśmy warsztaty szkoleniowe z crowdfundingu (czyli wpierania naszych działań przez społeczność w tym naszych odbiorców) oraz warsztaty szkoleniowe z dziedziny tokenizacji w kulturze. Nastepnie wyemitowaliśmy tokeny OMN, które nazwaliśmy Oementum i zleciliśmy zaprogramowanie ich w kilka użytecznych funkcji (tzw. smart kontrakty), które będą nam potrzebne do działań crowdfundingowych, marketingowych oraz realizacji pomysłów z zakresu edukacji i promocji.
O tym ostatnim przedsięwzięciu można więcej przeczytać na naszej stronie internetowej.
Następnie opracowaliśmy strategie wdrożenia najważniejszych wytycznych z tych warsztatów i od kilku tygodni testujemy ich skuteczność podczas przygotowywania i organizowania kolejnych koncertów.
Drugi projekt pod nazwą „Nowe miejsca dla nowej muzyki” to próba rozwiązania innego ważnego problemu Orkiestry, którym jest brak własnej siedziby na próby i koncerty.
Tym razem ten deficyt postanowiliśmy przekuć w atut i wykorzystać go jako pretekst do szukania nowych ciekawych miejsc do prezentacji dzieł współczesnych, testowania ich przydatności i organizowania tam koncertów z programami, które najlepiej wpisują się w te przestrzenie.
Od kilku lat dzięki dotacjom Ministra Kultury z Programu Muzyka realizujemy autorski cykl koncertowy w różnych miastach pod nazwą „Mobilne Rezydencje OMN”.
Dzięki temu i poznaliśmy wiele ciekawych miejsc na koncerty, ale z każdym z nich wiązały się problemy takie jak: brak na miejscu instrumentów perkusyjnych, harfy, fortepianu, pulpitów, brak publiczności koncertowej związanej z tym miejscem oraz pracownicy instytucji nie mający zbyt wielu doświadczeń z organizacją i promocją koncertów muzyki współczesnej.
Program KPO dla kultury dał nam możliwość zaprojektowania i stworzenia własnych narzędzi, pozwalających lepiej sobie radzić z tymi problemami, przenosząc nas na wyższy poziom organizacyjny oraz umożliwił rozpoczęcie pracy nad rozwojem publiczności, która będzie wędrowała za nami w nowe miejsca ufając, że jakość wydarzeń będzie porównywalna z tymi, które gramy w salach koncertowych.
Podobnie jak w poprzednim projekcie zaprosiliśmy do udziału w przedsięwzięciu specjalistów od zarządzania projektami artystycznymi oraz rozwojem publiczności, zorganizowaliśmy warsztaty szkoleniowe, opracowaliśmy strategie wdrożeniowe, wybraliśmy narzędzia internetowe do zarządzania logistyką i produkcją wydarzeń. Obecnie testujemy te rozwiązania podczas kolejnych koncertów organizowanych w nowych miejscach.