66. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień"
Piątek, 22 września
godzina 19:30
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2, 00-368 Warszawa
WYKONAWCY:
Agata Zubel mezzosopran
Dorota Adamczak fortepian
Michele Marelli klarnet basowy
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
Szymon Bywalec dyrygent
Maciej Zadroga projekcja dźwięku
Koncert specjalny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
PROGRAM:
Paweł Hendrich Phantomaticon (2021) na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer
Marcin Stańczyk Unseen (2018) na mezzosopran i orkiestrę
przerwa
Jagoda Szmytka verb(a)renne life! (2009) na zespół instrumentalny
Krzysztof Wołek Open/Close (2022) na klarnet basowy i duży zespół
Podczas wykonania utworu Marcina Stańczyka Unseen zaleca się odbiorcom założenie opasek na oczy. Uwaga – odzież osób zgromadzonych na widowni może ulec zamoczeniu.
Koncert specjalny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas 66. Warszawskiej Jesieni będzie prezentować różnorodne kompozycje, łącząc klasyczne instrumenty z nowymi konstrukcjami oraz elektroniką. Orkiestra Muzyki Nowej, pod dyrekcją Szymona Bywalca, wykona utwory czterech kompozytorów związanych z PWM-em.
1. "Phantomaticon" Pawła Hendricha: Inspirowany twórczością Stanisława Lema, ten utwór dla orkiestry kameralnej, fortepianu i komputera eksploruje temat zatracenia się w świecie wirtualnym. Solistką na fortepianie będzie Dorota Adamczak, a projekcję dźwięku zapewni Maciej Zadroga.
2. "Unseen" Marcina Stańczyka: Utwór nawiązuje do letniego przesilenia i mitów z nim związanych, a celem jest pobudzenie wyobraźni odbiorców przez skupienie uwagi na dźwięku, wyłączając zmysł wzroku. Agata Zubel wykonuje partię wokalną, a słuchacze mogą zamknąć oczy lub założyć opaskę, by doświadczyć muzyki na sposób akuzmatyczny.
3. "verb(a)renne life!" Jagody Szmytki: Tematem tego utworu jest transformacja, symbolizowana przez ogień. Kompozycja eksperymentuje z rozszerzonymi dźwiękami, gestami rozrywania papieru i łamania gałęzi, zastępując tradycyjne słownictwo muzyczne.
4. "Open/Close" Krzysztofa Wołka: Tytuł nawiązuje do konstrukcji klarnetu, gdzie otwieranie i zamykanie otworów tonowych zmienia wysokość dźwięku. Utwór powstał właśnie z myślą o klarneciście Michele Marelli oraz OMN, którzy prawykonali go w 2020 roku w siedzibie NOSPR.
Koncert prezentuje różnorodność i eksperymenty w dziedzinie muzyki współczesnej, łącząc tradycyjne instrumenty z nowymi technologiami i konceptami dźwiękowymi. To wyjątkowe wydarzenie na Warszawskiej Jesieni, które pozwoli słuchaczom doświadczyć muzyki o bogatym życiu wewnętrznym i przestrzeni dźwiękowej.
Współorganizatorem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.