PROGRAM
Gérard Grisey - Quatre chants pour franchir le seuil na sopran i zespół instrumentalny
Ostatnia kompozycja francuskiego kompozytora Gerarda Griseya Quatre chants pour franchir le seul (1996-1998) na sopran i 15 instrumentów jest arcydziełem. To medytacja o śmierci w czterech odsłonach – śmierci anioła, cywilizacji, głosu oraz ludzkości. Premiera odbyła się w 1999. I choć pieśni powstały po odejściu matki kompozytora, trudno uciec od skojarzeń z jego własną śmiercią. Teksty pochodzą z czterech różnych epok i kultur: chrześcijańskiej, egipskiej, greckiej i mezopotamskiej. Pieśń I jest refleksją nad umierającym aniołem z wiersza Les heures de la nuit Christiana Gueza Ricorda. Pieśń II ma charakter litanii i napisana została do fragmentów tekstu z sarkofagu egipskiego. Pieśń III powstała do tekstu greckiej poetki Erinny (VI w.p.n.e.), Pieśń IV oparta na fragmentach eposu o Gilgameszu opisującym kataklizm i zniszczenie świata. Epilog, w postaci Kołysanki, przynosi uspokojenie i symbolizuje nowy początek.
[Magdalena Stochniol]