PL EN
2018-05-25

uno on off

'Wojciechowski_Slawomir-500x500.jpg'
Sławomir Wojciechowski

Sławomir Wojciechowski

Kompozytor, urodzony w 1971 roku w Łodzi.

Ukończył Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie teorii muzyki i nowych mediów u Matthiasa Hermanna (1998-2002) oraz kompozycji w klasie Marka Stroppy (2000-2004). Wcześniej przez dwa lata (1995-97) studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Umiejętności doskonalił na kursach i seminariach muzycznych prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Briana Ferneyhougha, Karlheinza Stockhausena, Klausa Hubera, Louisa Andriessena, Pawła Szymańskiego i Irvina Ardittiego. 

Jego utwory wykonywane były na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, we Włoszech, na Ukrainie i w Turcji, przez takie zespoły, jak Radio Sinfonieorchester Stuttgart pod dyrekcją Manfreda Trojahna, Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Szymona Bywalca, a także przez zespoły kameralne: Zementwerk, Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Orkiestrę Muzyki Nowej, Smash Ensemble, Lux:nm, KammerensembleN, Kwartet Śląski, NeoQuartet oraz m.in. przez Mika Svobodę, Wernera Taube i Wu Wei’a.

Jako wykonawca („ad hoc-spieler” na niekonwencjonalnych instrumentach) występował z wieloma niemieckimi zespołami, m.in. z orkiestrą radiofonii SWR, Kölner Philharmoniker, Bamberger Symphoniker. Uczestniczył też w nagraniu opery Helmuta Lachenmanna Das Mädchen mit den Schwefelhölzern (realizacja partii taśmy) w Staatsoper w Stuttgarcie (2001).

W 2007 współorganizował Festiwal „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. Publikował teksty m.in. w „Ruchu Muzycznym” i „Glissandzie”, współpracuje też z Polskim Radiem. Pracuje jako wykładowca w Studiu Muzyki Elektronicznej na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.

 

"uno on off" na kontrabas, elektronikę i zespół to utwór zamówiony przez Orkiestrę Muzyki Nowej u Sławomira Wojciechowskiego dzieki wsparciu z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pt. "Zamówienia kompozytorskie", który jest realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca. 

Bezpośrednią inspiracją do stworzenia utworu "uno, on, off" była suma dotychczasowych doświadczeń płynących z wcześniejszej, bardzo udanej, współpracy kompozytora i muzyków OMN. Jej efektem są kompozycje "a mater of choice" (2014 r.) oraz "play them back" (2015 r.).Korzystając z wyjątkowego potencjału Orkiestry, która od ponad 20 lat specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej, autor pragnie tym razem inaczej niż w poprzednich utworach, gdzie jego zainteresowania koncentrowały się wokół zagadnień zacierania granicy między dźwiękiem wirtualnym i rzeczywistym, użyciem mobilnej warstwy elektronicznej i komponowaniu przestrzeni scenicznej aby głównymi tematami utworu "uno, on, off" było komponowanie struktur harmonicznych i oparta na ludzkiej mowie narracja. Utwór, o wysokim stopniu złożoności fakturalnej i technicznej, skomponowany został na kontrabas jako instrument prowadzący, flet, obój, klarnet, fagot, róg, trąbkę, puzon, perkusję, fortepian, elektronika, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę.

Harmoniczna koncepcja zakłada zarówno wykorzystanie klasycznych brzmień akordowych jak pełnej skali instrumentalnych możliwości, w celu tworzenia jakości pokrewnych brzmieniom elektronicznym czy samplom.Wykorzystany został bogaty zestaw technik i koncepcji harmonicznych: budowanie struktur organicznych czy mikstur, morfing, barwowe podobieństwo, klasyczne akordy tonalne, spektralne czy mikrointerwałowe itp.

W partiach instrumentalnych zastosowane zostały proste preparacje, wykonywane w trakcie utworu i umożliwiające zmianę charakteru instrumentalnych brzmień.
Główna parta instrumentalna powstała w bliskiej współpracy z kontrabasistą członkiem OMN, Łukaszem Bebłotem. Jego znakomity warsztat i niezwykła sceniczna ekspresja w połączeniu z doświadczeniem kompozytora w komponowaniu na instrumenty smyczkowe pozwoliły wypracować oryginalny brzmieniowy idiom.

Zamówienie utworu Sławomira Wojciechowskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

powrót

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej informacji w polityce prywatności.

×